|
Autor | Jaroslav Huk |
Rok vydání | 2008 | |
Studijni obor | SMK | |
Počet stran | 136 s. | |
Cena | 150,- Kč | |
ISBN | 978-80-86723-65-5 | |
|
Sociologie médií. Obecný, široký, takřka encyklopedický název na obálce, slibující, že uvnitř bude následovat hluboký analytický text rozebírající souvislosti mezi společností a světem médií. A zatím otevíráte tenký sešit, který rozhodně nemá ambice být dílem encyklopedickým a vlastně ani vyčerpávající učebnicí či skripty, i když je určen studentům prvního ročníku magisterského studia studijního oboru „Sociální a masová komunikace“. Je to prostě text. Text, ukazující některé stránky vztahu žurnalistiky, politiky a společnosti.
Text má v podstatě dvě části.
Ta první je povýtce suchá, skoro školní, a rekapituluje základní skutečnosti, s nimiž musí počítat ten, kdo se na dráhu žurnalisty vydá. Dozví se něco o tom, jaké faktory a jaké politické, ekonomické i pracovní tlaky budou působit na jeho práci, jak si může získat důvěru publika a jak může na něj dokonce názorově působit, ba jej snad i ovlivňovat, přesvědčovat a vychovávat. Pár dobrých rad na cestu džunglí lidí, v níž pohříchu občas neplatí tak jasná, přímá a rovná pravidla jako v té džungli skutečné.
Druhá část se zaměřuje na situaci žurnalisty v České republice, především žurnalisty pohybujícího se mezi politiky. Počínaje legislativním rámcem a společenským prostředím, přes možnosti, jak zjišťovat názory veřejnosti, až po hodnocení práce žurnalistů a jejich role, jakou sehráli v konkrétních situacích. A protože bude řeč hlavně o politice, budou se tyto situace točit zejména kolem voleb, jak na té centrální úrovni (voleb do poslanecké sněmovny, senátu, Evropského parlamentu), tak na regionální i místní úrovni, se zvláštnostmi, které tyto různé úrovně voleb charakterizují.